Universitat Jaume I de Castelló

Curs 2000/2001

PROGRAMA

INFORMÀTICA i SOCIETAT [F12]
5 crèdits
(4 teòrics + 1 pràctic)

Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió
Primer curs,
primer semestre

ÀREA DE SOCIOLOGIA
Departament de Filosofia i Sociologia

1. OBJECTIUS de l'ASSIGNATURA

Entre els objectius estatutaris de la Universitat Jaume I figuren el de "procurar la formació integral [...] per a la participació en el progrés de la societat" (Estatuts, art. 4) i, en matèria de plans d'estudi, el d'assolir un cert "equilibri en la formació tècnica i humanística" dels alumnes (Estatuts, art. 129.2.a). Ambdós objectius han adquirit una particular importància en les titulacions d'Informàtica: cal només una ullada molt superficial als mitjans de comunicació per tal de comprovar fins a quin punt aquesta tecnologia, situada en el cor de les Tecnologies de la Informació, es troba avui profundament interrelacionada amb els canvis fonamentals que experimenten, i seguiran experimentant en el futur previsible, les societats avançades com la nostra. La qual cosa justifica la presència d'una assignatura obligatòria com ara Informàtica i Societat en els plans d'estudi d'ETIG, amb els dos objectius concrets següents: sensibilitzar els alumnes davant els presupostos i impactes socials de la Informàtica i les TI, i desenvolupar la seua capacitat d'analitzar críticament la vessant humana i social d'aquestes tecnologies.

 

2. PROFESSORAT, TUTORIES

*El grup A estarà a càrrec del professor Emilio Sáez Soro.
-Horari de tutories: dimarts i divendres de 14'30 a 17'30. Despatx C-117 del campus de Borriol.
-Correu electrònic: soro@fis.uji.es

*Els grups B i C estaran a càrrec del professor Salvador Seguí-Cosme.
-Horari de tutories: dilluns i dimecres de 9'30 a 11'30. Despatx B-107 del campus de Borriol.
-Correu electrònic: segui@fis.uji.es

*Llengua: castellà en el grup A i valencià en els grups B i C.

 

3. TEMARI

TEMA I --> TECNOLOGIA i SOCIETAT
*El canvi tecnològic des de l'òptica de la seua relació amb la societat: la perspectiva sociològica.
*La base cultural del canvi tecnològic en l'Occident modern i contemporani.
*Tecnologia i Societat: una relació bidireccional. La configuració social de la tecnologia.
*Configuració social de la tecnologia i naixement de la informàtica al voltant de la II Guerra Mondial.

TEMA II --> NOVES TECNOLOGIES i INFORMACIÓ
*De la informàtica a la revolució de les TIC passant per Silicon Valley i les successives convergències tecnològiques.
*La dimensio informacional: ¿Bits are bits are bits?

TEMA III --> TIC i CANVIS EN L'ESTRUCTURA ECONÒMICA i SOCIAL
*Economia informacional, globalització i nova divisió internacional del treball.
*Posindustrialisme i canvi en l'estructura ocupacional.
*El procés de treball en l'economia informacional.
*¿Atur vs. Flexibilitat?
*¿Exclusió vs. recualificació?

TEMA IV --> LES TIC i ELS CANVIS EN LES RELACIONS SOCIALS
*La comunicació a través de l'ordinador, les xarxes socials i les comunitats virtuals.
*El multimedia como a entorn simbòlic.
*La cultura de la virtualitat real.

TEMA V --> INTERNET
*La visió llibertària.
*La realitat social d'Internet: les empreses, l'estat i els resistents.

TEMA VI --> LES TIC a L'ESTAT ESPANYOL i a la COMUNITAT VALENCIANA: ACCÉS i ÚS
*Les TIC a l'estat espanyol
*Les TIC a la Comunitat Valenciana
*¿La Societat de la Informació ens ha arribat?


4. BIBLIOGRAFIA BÀSICA

-BRETON, Ph. 1989. Historia y Crítica de la Informàtica. Madrid: Cátedra.
-CASTELLS, M. 1997. La era de la información. Economía, Sociedad y Cultura (3 vols.). Madrid: Alianza.
-CEBRIÁN, J.L. 1998. La red. Cómo cambiarán nuestras vidas los nuevos medios de comunicación. Madrid: Taurus. [Versió catalana: La xarxa].
-CORIAT, B. 1993. El Taller y el Robot. Ensayos sobre el fordismo y la producción en masa en la era electrónica. Madrid: siglo XXI.
-ECHEVERRÍA, J. 1994. Telépolis. Barcelona: Destino.
-ECHEVERRÍA, J. 1995. Cosmopólitas Domésticos. Barcelona: Anagrama
-LÉVY, P. 1991. "La invención del ordenador", en SERRES, M. (ed.), Historia de las Ciencias. Madrid: Cátedra.
-LORENTE, S. 1994. "Reflexiones críticias en torno al modelo de sociedad producido por las tecnologías para la información", en Documentación Social, Vol. 93.
-LORENTE, S. 1995. "Función de las telecomunicaciones en la sociedad posmoderna de la información", en Documentación Social, Vol. 99-100.
-MacKENZIE, D. y WAJCMAN, J. (eds.). 1985. The Social Shaping of Technology. Milton Keynes: Open University Press.
-MUMFORD, L. 1992. Técnica y Civilización. Madrid: Alianza.
-NEGROPONTE, N. 1995. El mundo digital. Barcelona: ediciones B.
-PERRY BARLOW, J. 1998. "Vender Vino", en El Paseante, nº 27-28 (junio), pp. 10-22.
-RUBÉN BLANCO, J. 1996. "¿Es virtual la realidad? Cibersociología y la construcción social del ciberespacio". Ponencia presentada en el V Congreso Español de Sociología, Grupo de Trabajo 'Tecnología y Sociedad'.
-TAPSCOTT, D. 1995. The digital economy. Promise and peril in the age of networked intelligence. New York: Mc-Graw-Hill.
-TAPSCOTT, D. et al. (eds.). 1998. Blueprint to the digital economy. Creating wealth in the era of e-business. New York: Mc-Graw-Hill.
-TERCEIRO, José B. 1996. La Sociedad Digital. Madrid: Alianza.

 

 

5. METODOLOGIA

Les expossicions dels diferents temes que aniran desenvolupant els professors a classe seran el fil conductor de l'assignatura. S'obrin, però, diferents espais a l'aprenentatge participatiu. En primer lloc, la realització d'exercicis pràctics a l'aula, com ara resums-comentari de textos seguits de debats, o el tractament de taules estadístiques. Sobre tot, però, s'intentarà que l'alumne prenga la inciativa a l'hora de profunditzar en aquells continguts que li resulten més motivadors, i aprenga, amb l'orientació del professor, a investigar-los. Amb eixe propòsit, i amb el de facilitar el seguiment de tot allò que es realitza a l'aula, els professors mantenen una pàgina web de l'assignatura: <...>.
En la pàgina web, cadascun dels professor inserirà les seus pròpies guies dels temes tractats a classe; els materials complementaris adients; i oferirà els links que jutge més rellevants. La pàgina web estarà oberta a la interactivitat amb els alumnes.

 

6. AVALUACIÓ

*En finalitzar el semestre, caldrà presentar-se a les convocatòries oficials d'examen. La prova inclourà tres o quatres preguntes de desenvolupament sobre aspectes del temari tractats a classe, i tindrà una durada màxima de dues hores. Per a respondre les preguntes, serà important haver desenvolupat tant la capacitat de síntesi (identificació i comprensió de les idees clau de cada tema) com la d'anàlisi crítica (poder fer una reflexió personal, però fonamentada, sobre els diferents aspectes de la relació entre tecnologia i societat, o entre informàtica-TI i societat).

*De forma voluntària, i aprofitant els recursos de la web de l'assignatura, es podrà realitzar un xicotet treball d'investigació en grups de dos o tres alumnes. Una vegada format el grup i identificat el tema concret objecte d'interés, els alumnes es posaran en contacte amb el professor, be en finalitzar una classe, be dins l'horari de tutories, per a rebre les primeres orientacions. Una vegada obtingut els vist i plau del professor a l'informe del treball, aquest haurà d'ésser exposat a classe.
La qualificació d'aquesta activitat tindrà un pes d'un 30% en la nota final, sempre que l'alumne obtinga almenys un 4 en l'examen.