Universitat Jaume I de Castelló
Curs 2000/2001
PROGRAMA
INFORMÀTICA i SOCIETAT [F12]
5 crèdits
(4 teòrics + 1 pràctic)
Enginyeria Tècnica en Informàtica
de Gestió
Primer curs,
primer semestre
ÀREA DE SOCIOLOGIA
Departament de Filosofia i Sociologia
1. OBJECTIUS de l'ASSIGNATURA
Entre els objectius estatutaris de la Universitat Jaume I figuren el de "procurar la formació integral [...] per a la participació en el progrés de la societat" (Estatuts, art. 4) i, en matèria de plans d'estudi, el d'assolir un cert "equilibri en la formació tècnica i humanística" dels alumnes (Estatuts, art. 129.2.a). Ambdós objectius han adquirit una particular importància en les titulacions d'Informàtica: cal només una ullada molt superficial als mitjans de comunicació per tal de comprovar fins a quin punt aquesta tecnologia, situada en el cor de les Tecnologies de la Informació, es troba avui profundament interrelacionada amb els canvis fonamentals que experimenten, i seguiran experimentant en el futur previsible, les societats avançades com la nostra. La qual cosa justifica la presència d'una assignatura obligatòria com ara Informàtica i Societat en els plans d'estudi d'ETIG, amb els dos objectius concrets següents: sensibilitzar els alumnes davant els presupostos i impactes socials de la Informàtica i les TI, i desenvolupar la seua capacitat d'analitzar críticament la vessant humana i social d'aquestes tecnologies.
2. PROFESSORAT, TUTORIES
*El grup A estarà a càrrec
del professor Emilio Sáez Soro.
-Horari de tutories: dimarts i divendres de 14'30 a 17'30. Despatx
C-117 del campus de Borriol.
-Correu electrònic: soro@fis.uji.es
*Els grups B i C estaran a càrrec
del professor Salvador Seguí-Cosme.
-Horari de tutories: dilluns i dimecres de 9'30 a 11'30. Despatx
B-107 del campus de Borriol.
-Correu electrònic: segui@fis.uji.es
*Llengua: castellà en el grup A i valencià en els grups B i C.
3. TEMARI
TEMA I --> TECNOLOGIA i SOCIETAT
*El canvi tecnològic des de l'òptica de la seua
relació amb la societat: la perspectiva sociològica.
*La base cultural del canvi tecnològic en l'Occident modern
i contemporani.
*Tecnologia i Societat: una relació bidireccional. La configuració
social de la tecnologia.
*Configuració social de la tecnologia i naixement de la
informàtica al voltant de la II Guerra Mondial.
TEMA II --> NOVES TECNOLOGIES i INFORMACIÓ
*De la informàtica a la revolució de les TIC passant
per Silicon Valley i les successives convergències tecnològiques.
*La dimensio informacional: ¿Bits are bits are bits?
TEMA III --> TIC i CANVIS EN L'ESTRUCTURA
ECONÒMICA i SOCIAL
*Economia informacional, globalització i nova divisió
internacional del treball.
*Posindustrialisme i canvi en l'estructura ocupacional.
*El procés de treball en l'economia informacional.
*¿Atur vs. Flexibilitat?
*¿Exclusió vs. recualificació?
TEMA IV --> LES TIC i ELS CANVIS EN LES
RELACIONS SOCIALS
*La comunicació a través de l'ordinador, les xarxes
socials i les comunitats virtuals.
*El multimedia como a entorn simbòlic.
*La cultura de la virtualitat real.
TEMA V --> INTERNET
*La visió llibertària.
*La realitat social d'Internet: les empreses, l'estat i els resistents.
TEMA VI --> LES TIC a L'ESTAT ESPANYOL
i a la COMUNITAT VALENCIANA: ACCÉS i ÚS
*Les TIC a l'estat espanyol
*Les TIC a la Comunitat Valenciana
*¿La Societat de la Informació ens ha arribat?
4. BIBLIOGRAFIA BÀSICA
-BRETON, Ph. 1989. Historia y Crítica
de la Informàtica. Madrid: Cátedra.
-CASTELLS, M. 1997. La era de la información. Economía,
Sociedad y Cultura (3 vols.). Madrid: Alianza.
-CEBRIÁN, J.L. 1998. La red. Cómo cambiarán
nuestras vidas los nuevos medios de comunicación. Madrid:
Taurus. [Versió catalana: La xarxa].
-CORIAT, B. 1993. El Taller y el Robot. Ensayos sobre el fordismo
y la producción en masa en la era electrónica. Madrid:
siglo XXI.
-ECHEVERRÍA, J. 1994. Telépolis. Barcelona: Destino.
-ECHEVERRÍA, J. 1995. Cosmopólitas Domésticos.
Barcelona: Anagrama
-LÉVY, P. 1991. "La invención del ordenador",
en SERRES, M. (ed.), Historia de las Ciencias. Madrid: Cátedra.
-LORENTE, S. 1994. "Reflexiones críticias en torno
al modelo de sociedad producido por las tecnologías para
la información", en Documentación Social, Vol.
93.
-LORENTE, S. 1995. "Función de las telecomunicaciones
en la sociedad posmoderna de la información", en Documentación
Social, Vol. 99-100.
-MacKENZIE, D. y WAJCMAN, J. (eds.). 1985. The Social Shaping
of Technology. Milton Keynes: Open University Press.
-MUMFORD, L. 1992. Técnica y Civilización. Madrid:
Alianza.
-NEGROPONTE, N. 1995. El mundo digital. Barcelona: ediciones B.
-PERRY BARLOW, J. 1998. "Vender Vino", en El Paseante,
nº 27-28 (junio), pp. 10-22.
-RUBÉN BLANCO, J. 1996. "¿Es virtual la realidad?
Cibersociología y la construcción social del ciberespacio".
Ponencia presentada en el V Congreso Español de Sociología,
Grupo de Trabajo 'Tecnología y Sociedad'.
-TAPSCOTT, D. 1995. The digital economy. Promise and peril in
the age of networked intelligence. New York: Mc-Graw-Hill.
-TAPSCOTT, D. et al. (eds.). 1998. Blueprint to the digital economy.
Creating wealth in the era of e-business. New York: Mc-Graw-Hill.
-TERCEIRO, José B. 1996. La Sociedad Digital. Madrid: Alianza.
Les expossicions dels diferents temes que
aniran desenvolupant els professors a classe seran el fil conductor
de l'assignatura. S'obrin, però, diferents espais a l'aprenentatge
participatiu. En primer lloc, la realització d'exercicis
pràctics a l'aula, com ara resums-comentari de textos seguits
de debats, o el tractament de taules estadístiques. Sobre
tot, però, s'intentarà que l'alumne prenga la inciativa
a l'hora de profunditzar en aquells continguts que li resulten
més motivadors, i aprenga, amb l'orientació del
professor, a investigar-los. Amb eixe propòsit, i amb el
de facilitar el seguiment de tot allò que es realitza a
l'aula, els professors mantenen una pàgina web de l'assignatura:
<...>.
En la pàgina web, cadascun dels professor inserirà
les seus pròpies guies dels temes tractats a classe; els
materials complementaris adients; i oferirà els links que
jutge més rellevants. La pàgina web estarà
oberta a la interactivitat amb els alumnes.
6. AVALUACIÓ
*En finalitzar el semestre, caldrà presentar-se a les convocatòries oficials d'examen. La prova inclourà tres o quatres preguntes de desenvolupament sobre aspectes del temari tractats a classe, i tindrà una durada màxima de dues hores. Per a respondre les preguntes, serà important haver desenvolupat tant la capacitat de síntesi (identificació i comprensió de les idees clau de cada tema) com la d'anàlisi crítica (poder fer una reflexió personal, però fonamentada, sobre els diferents aspectes de la relació entre tecnologia i societat, o entre informàtica-TI i societat).
*De forma voluntària, i aprofitant
els recursos de la web de l'assignatura, es podrà realitzar
un xicotet treball d'investigació en grups de dos o tres
alumnes. Una vegada format el grup i identificat el tema concret
objecte d'interés, els alumnes es posaran en contacte amb
el professor, be en finalitzar una classe, be dins l'horari de
tutories, per a rebre les primeres orientacions. Una vegada obtingut
els vist i plau del professor a l'informe del treball, aquest
haurà d'ésser exposat a classe.
La qualificació d'aquesta activitat tindrà un pes
d'un 30% en la nota final, sempre que l'alumne obtinga almenys
un 4 en l'examen.